Julmornar kräver PepparkaksScones

Ja mina julgodistankar för i år känns korta.. men då var jag hos mamma idag.. och hon hade bakat tusen kaksorter tror jag.. och munkar och vintermössor ! dom är sååååå goda... sen gjorde Ida och mamma Struvor !  mycket god och gammalt bakverk, så fick jag upp känslan igen av att baka lite.. känner mig en aning låg av allt jobbigt som varit och fortfarande är..och det som blev nytt...ojoj
i alla fall hade hon gjort Leilas saffrans skorpor.. dom måste jag göra igen.. dom är så goda,.
så listan ser ut som följer... 
 
Julgodis
 
Rockyroad -ETT MÅSTE
Fudge- INGEN JUL UTAN FUDGE ! 
Bountybollar- hittade hos bliminjäst.se 
Saffranskanderade mandlar
ev kanderad nötblandning bara för det är så gryyymt gott...
 
 
Nått som är mysigt på julmornar är PepparkaksScones till julkalendern och varmt kanelkaffe... mmmm
och jag brukar platta ut/ kavla lite och trycka ut med de största pepparkaksformarna jag har... pudra med lite kanel..
 
 
PepparkaksScones
 

3dl mjölk
100gr smör
1/2 dl socker
2 dl havregryn
5-6dl vetemjöl
4tsk bakpulver
2msk pepparkakskrydda
1/2 tsk salt
 
blanda mjöl, havregryn, socker, bakpulver, kryddan, och salt i en bunke...
 
skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölblandningen och finfördela till en grynig massa med fingrarna..
 
blanda ner mjölken och rör ihop till en deg...rör inte för mycket i onödan..sluta när du kan forma till en deg,.
 
kavla ut på en mjölad arbetsyta till 1 cm tjock... ta ut scones med pepparkaksform el glas,lägg på bakplåtspapper och pudra över lite kanel
grädda i 250 graderi typ 10 min,...
 
mums...
                          
 

i morron blir det julkorvstillverkning med mamma... :-)
 
 
//Simone

Kommentera här: